Πέμπτη, 29 Μαρτίου 2012

Εργαλείο εξόδου από την κρίση είναι και το διαδίκτυο

Στα 3,6 δισ. ευρώ αναμένεται να ανέλθει η συνεισφορά του Διαδικτύου στην ελληνική οικονομία το 2015. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, η «ψηφιακή οικονομία» μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στην έξοδο της Ελλάδας από την κρίση. Εάν, μάλιστα, η χώρα μας προχωρήσει σε γενναίες επενδύσεις στο Ίντερνετ, υπολογίζεται ότι η συνεισφορά του κλάδου στην οικονομία θα φτάσει τα 6,5 δισ. ευρώ.


Η έρευνα «Παράγων Ίντερνετ: το Διαδίκτυο ως Μοχλός Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» που διεξήγαγε η διεθνής συμβουλευτική εταιρεία The Boston Consulting Group (BCG), σε συνεργασία με την Google, και παρουσιάστηκε σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αναλύει για πρώτη φορά τη συνεισφορά του Διαδικτύου στο ΑΕΠ της Ελλάδας.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 2010 το Διαδίκτυο συνεισέφερε 2,7 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, φτάνοντας το 1,2% του ΑΕΠ.

Πρόκειται, όμως, για ένα από τα μικρότερα ποσοστά στην Ευρώπη. Είναι, μάλιστα, χαμηλότερο από τον μέσο όρο των 27 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος ανέρχεται στο 3,8%.

Δεν αξιοποιεί το Ίντερνετ η Ελλάδα

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η χώρα μας δεν έχει αξιοποιήσει το Διαδίκτυο στον βαθμό που αυτό έχει γίνει σε άλλες χώρες.

«Αυτό κρύβει μια τεράστια ευκαιρία. Το Διαδίκτυο μπορεί να προσφέρει πολλά στην ανάπτυξη και στην ανταγωνιστικότητα και να συμβάλει στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, προωθώντας τις εξαγωγές και βελτιώνοντας την παραγωγικότητα των επιχειρήσεων», τόνισε ο Στέφανος Λουκάκος, επικεφαλής της Google Ελλάδας.

Σύμφωνα με την έρευνα, αν γίνουν οι κατάλληλες ενέργειες - τόσο από την Πολιτεία όσο και από τους ιδιώτες - το Ίντερνετ μπορεί να συνεισφέρει 6,5 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία το 2015 και να μετατραπεί σε «μοχλό για την επιτάχυνση της ανάκαμψης της οικονομίας».

To 2010 oι ιδιωτικές επενδύσεις στο Διαδίκτυο ανήλθαν σε 1 δισ. ευρώ, κυρίως με τη μορφή επενδύσεων σε δίκτυα από τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, ενώ οι δημόσιες δαπάνες στον κλάδο ανήλθαν στα 500 εκατ. ευρώ για υποδομές, ηλεκτρονική διακυβέρνηση και εκπαίδευση.

Εισάγουμε 2,6 ευρώ για κάθε 1 ευρώ e-εξαγωγών

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι Έλληνες προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους σε «φυσικά» καταστήματα και όχι σε ηλεκτρονικά.

Η αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών για τα οποία οι καταναλωτές έκαναν έρευνα μέσω του Διαδικτύου, αλλά τελικά τα αγόρασαν με τον «παραδοσιακό» τρόπο, ανήλθε περίπου στα 7,5 δισ. ευρώ.

Ακόμη, όμως, και εκείνοι που κάνουν αγορές στο Ίντερνετ, στρέφονται προς ξένους ιστότοπους, καθώς οι ελληνικοί δεν τους ικανοποιούν.

Από την έρευνα της The Boston Consulting Group προκύπτει ότι η Ελλάδα εισάγει υπηρεσίες και αγαθά ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce) αξίας 1,8 δισ. ευρώ, ενώ η αντίστοιχη αξία εξαγωγών ανέρχεται σε μόλις 0,7 δισ. ευρώ. Με άλλα λόγια, για κάθε 1 ευρώ που εξάγουμε, εισάγουμε 2,6 ευρώ.

Αυτό συμβαίνει διότι οι Έλληνες ψωνίζουν κατά κύριο λόγο από ξένα e-shops και όχι από εγχώρια. Το 57% των ερωτηθέντων καταναλωτών δήλωσε ότι προτιμά να κάνει τις αγορές του από το εξωτερικό, καθώς δεν βρίσκει στα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα τα προϊόντα που ψάχνει.

Στο ηλεκτρονικό εμπόριο αντιστοιχούν 0,7 δισ. ευρώ της καταναλωτικής δαπάνης, κυρίως λόγω των ηλεκτρονικών κρατήσεων και αγορών στον κλάδο του τουρισμού (περίπου 300 εκατ. ευρώ), καθώς και των αγορών ηλεκτρονικών ειδών μέσω Διαδικτύου (περίπου 270 εκατ. ευρώ).

Ταυτόχρονα, η διαφήμιση μέσω Ίντερνετ αναπτύσσεται ταχύτατα, φτάνοντας το 2010 τα 73 εκατ. ευρώ (με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 52% από το 2006).

«Στοίχημα» η επένδυση στην ψηφιακή οικονομία

Το «στοίχημα» των επόμενων ετών είναι η επένδυση των επιχειρήσεων στο Ίντερνετ, το οποίο για την Ελλάδα αποτελεί «ανεκμετάλλευτο χωράφι».

Το Διαδίκτυο φαίνεται να αυξάνει τα κέρδη των εταιρειών, ακόμη και εν μέσω κρίσης. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της BCG Αθήνας Βασίλη Αντωνιάδη, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν εντατικά το Ίντερνετ εμφανίζουν μεγαλύτερη αύξηση εσόδων και έχουν πρόσβαση σε πολύ ευρύτερη αγορά, συγκριτικά με ομοειδείς εταιρείες οι οποίες έχουν μικρότερη διαδικτυακή παρουσία.

Μάλιστα, οι εταιρείες οι οποίες έχουν αναπτύξει τις online υπηρεσίες τους στον μέγιστο βαθμό, έχουν επηρεαστεί λιγότερο από την κρίση, με το 25% εξ αυτών να έχουν αυξήσει τα έσοδά τους τα τελευταία τρία χρόνια.

Προτάσεις για την ώθηση της e-οικονομίας

Η έρευνα κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις για την ώθηση της ελληνικής διαδικτυακής οικονομίας σε πέντε βασικούς άξονες:

1. Ενθάρρυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να στραφούν στο Διαδίκτυο, με περιορισμό της γραφειοκρατίας, αλλά και με επιτάχυνση της εκταμίευσης των επιδοτήσεων ύψους 1,5 δισ. ευρώ (Ψηφιακή Σύγκλιση) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ

2. Βελτίωση των υποδομών, με την παροχή κινήτρων και τη διαμόρφωση πλαισίου ανάπτυξης της ευρυζωνικότητας μέσω νέων επενδύσεων, οι οποίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν με πολλαπλούς τρόπους (π.χ. ΣΔΙΤ)

3. Εδραίωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στις διαδικτυακές αγορές με εκστρατείες ενημέρωσης από το Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα προς τους καταναλωτές

4. Μεταφορά δραστηριοτήτων της δημόσιας διοίκησης στο Διαδίκτυο (e-government) με την υποχρεωτική χρήση online υπηρεσιών, κάτι που μπορεί να δώσει ένα ισχυρό κίνητρο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους πολίτες να ασχοληθούν περισσότερο με το Διαδίκτυο

5. Επένδυση στην εκπαίδευση για τη χρήση ψηφιακών μέσων, την εξοικείωση με την τεχνολογία και την ανάπτυξη της γνώσης και της εμπιστοσύνης στα νέα μέσα.
Source : TA NEA

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου